اداره کل آمارواطلاعات
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲فعاليت هاي انجام شده مدیریت آمارواطلاعات
مديريت آمار و اطلاعات از سال 1376 تا تابستان سال1388 با مديريت سرکار خانم شعيب اداره مي شد. و پس از استعفاي ايشان از زمستان 1388 تا 1391 با سرپرستي جناب آقاي ميريونسي اداره ميگردید. از آذر91 باحکم مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت ، حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محدث به عنوان مدیرآمارواطلاعات منصوب گردیدند.
فعاليتهاي اين مديريت شامل:
1- جمع آوري، تنظيم و نگهداري آمار و اطلاعات مدارس علميه:
با توجه به تأثير به سزاي اطلاعات به روز و دقيق در برنامه ريزي و تصميم گيري ها، مرکز از ابتداي فعاليت با طراحي و ايجاد سامانه اطلاع گيري در اين زمينه پيش گام بوده است.
- اولين گام در اين راستا طراحي فرم هاي حاوي اطلاعات مورد نياز مربوط به نيروي انساني مدارس (طلاب، اساتيد، مدير و مؤسس، کادر و معاونين)، امکانات و تجهيزات و درآمدها و هزينه ها بود که از سال 79، هر ساله فرم ها به مدارس ارسال و پس از تکميل و عودت فرم هاي تکميل شده به صورت دستي اطلاعات مورد نياز استخراج، ساماندهي و نگهداري مي شد.
- در مرحله بعد به مظور مکانيزه نمودن سيستم جمع آوري اطلاعات، سامانه «سنا» طراحي گرديد که طراحي آن از سال 80 آغاز و در سال 82 به بهره برداري رسيد. نحوه اجراي کار در اين مرحله بدين صورت بود که کما في السابق فرم هاي دستي به مدارس ارسال و پس از عودت به صورت متمرکز در مرکز نسبت به ورود اطلاعات ارسالي از مدارس در سامانه اقدام ميگرديد. (نيمه مکانيزه)
2- مکانيزاسيون نظام آمار و اطلاعات در مرکز با پياده سازي سامانه «سما»
اين سامانه که به صورت کاملاً مکانيزه نسبت به جمع آوري و به روز رساني آمار و اطلاعات مورد نياز اقدام مي نمايد، نرم افزاري است که طراحي آن از سال 86 آغاز و در سال 88 پياده سازي شد و اکنون توسط بيش از 350 کاربر (در سطح مدارس، مناطق و مديريت هاي استاني و مرکز) مورد استفاده قرار مي گيرد.
از جمله ويژگي هاي اين سامانه جامعيت و ابزاري بودن آن (قابليت سازگاري و برآورده نمودن نيازهاي سازمان در هر زمان و محدود نبودن فرم ها و فيلدهاي اطلاعاتي)، ارتباط با سطوح ارائه دهنده اطلاعات به صورت مستقيم و دسترسي مستقيم مديران ارشد و مياني به گزارشها و اطلاعات مورد نياز مي باشد.
با توجه به ويژگيهاي فوق الذکر، اين سامانه به صورت دائم در اختيار کاربران سطوح مختلف (مرکز، مديريت هاي استاني و مناطق و مرکز) مي باشد و کليه مدارس متصل به شبکه اينترانت، با آغاز ترم تحصيلي نسبت به ورود اطلاعات کلي و در طول ترم نسبت به به روز رساني اطلاعات - در صورت ايجاد هرگونه تغيير- اقدام مي نمايند.
از ديگر فعاليتهاي صورت گرفته در اين زمينه، فراهم نمودن امکان ارائه اطلاعات مديريتهاي استاني و گزارش فعاليتهاي فصلي مرکز به صورت مکانيزه در سال 1390 از طريق سامانه مذکور مي باشد.
3- اطلاع رساني به معاونين و مديران مرکز، مديريت هاي استاني و منطقه اي و متقاضيان خارجي:
ارائه اطلاعات در قالب جداول اطلاعاتي و آماري، نمودارهاي آماري و نيز فراهم کردن سطح دسترسي گزارش گيري از اطلاعات نرم افزار«سما» براي معاونتها و مديريتهاي استاني و منطقهاي.
4- تهيه گزارشهاي عملکرد مرکز:
کار تهيه گزارش عملکرد مرکز از ابتداي تأسيس تا کنون (تابستان 1390) در حال انجام است. . اين گزارشها در قالب گزارشهاي دوماهه، سه ماهه، فصلي، يک ساله و چند ساله تهيه و به دفتر مقام معظم رهبري(مدظلهالعالي)، اعضاي محترم شوراي عالي، مديريتهاي مناطق و استاني و معاونتها و دفاتر مرکز ارسال شده است.
از ابتداي تأسيس مرکز تاکنون 65 گزارش دوماهه و فصلي، يک گزارش7 ساله و يک گزارش 10 ساله تهيه شده است. گزارش هفت ساله عملکرد مرکز در قالب کتابي 127 صفحهاي در سال 1383 به تيراژ 1200 نسخه چاپ و در اختيار مدارس علميه قرار گرفت. گزارش عملکرد ده ساله مرکز در قالب کتابي 128 صفحهاي در سال 1378 به تيراژ1500 نسخه چاپ و به شواري عالي، دفتر مقام معظم رهبري(مدظلهالعالي)، مديريتهاي مناطق و مدارس، مراکز و نهادهاي مرتبط با مرکز ارسال شد.
علاوه بر گزارشهاي فوق گزارش عملکرد مرکز از ابتداي تأسيس تا پايان آذرماه 1387 در قالب برنامه پاورپوينت (power point) و گزارش عملکرد مرکز از ابتدا تا مهرماه1389 در سه قالب«روش گزارش»، «خلاصه گزارش» و «مرکز در يک نگاه» تهيه و به دفتر مقام معظم رهبري(مدظلهالعالي)ارسال شد. همچنين هرساله خلاصهاي از عملکرد سال مرکز تهيه و به شوراي محترم عالي ارسال ميگردد.